Kabiny i szyby wind mogą wydawać się odizolowanymi elementami, ale to tylko wierzchołek góry lodowej, jeśli chodzi o zrozumienie działania wind. Działający system windowy składa się z wielu kluczowych komponentów, które muszą pracować w harmonii przez cały czas, jeśli użytkownik ma być w stanie bezpiecznie wejść i wyjść. Jeśli osoba lub obiekt musi dokładnie wiedzieć, gdzie się znajduje i co znajduje się poza nią, działający system windowy powinien być raczej oznaczony jako niefunkcjonalny. W tym artykule przyjrzymy się głównym komponentom windy, od kabli i kół pasowych po konstrukcję budynku i procesy konserwacyjne.

Jak działa system windowy – od komponentów do procesu budowy

Kiedy myślimy o systemach windowych, prawdopodobnie wyobrażamy sobie wielką, skomputeryzowaną maszynę, która wypełnia całe piętro budynku szybami i kablami, a następnie zrzuca materiały z dużej wysokości niczym z wózka na zakupy. To prawda, ale jest to również bardzo uproszczony obraz i niezbyt inspirujący. Tak naprawdę elementy i proces budowy windy są w większości dość podobne do tych, które występują w innych systemach. Dlatego właśnie te same kluczowe elementy można znaleźć w systemie kontroli ruchu lotniczego, sieci energetycznej oraz sieci rurociągów naftowych i gazowych.

Szyb i kabina windy

Szyb, czyli pionowa sekcja systemu windowego jest generalnie taka sama jak w przypadku innych środków transportu pionowego, włączając w to schody, schody ruchome i windy. Jeśli chodzi o typy budynków i nacje, szyb może znajdować się wewnątrz budynku lub na zewnątrz. Wagonik windy lub kabina pasażerska to część, którą zajmuje użytkownik i może ona znajdować się w tym samym szybie co maszyna dźwigowa, wewnątrz budynku lub na zewnątrz, w zależności od typu budynku.

Dźwigi i chodniki

Korytarz to szyb, który prowadzi do maszyny dźwigowej i kabiny. Szyb może znajdować się wewnątrz budynku, na zewnątrz budynku lub w obu tych miejscach. Chodniki to sekcje szybu windowego, przez które przechodzi winda i które prowadzą do kabiny i wciągnika.

Systemy hamowania awaryjnego

Systemy hamowania w windach są zaprojektowane tak, aby umożliwić szybkie i bezpieczne zatrzymanie samochodu na dole szybu lub na górze innego budynku lub lokalizacji. W instalacjach windowych typowe są trzy systemy hamowania, ale prawie wszystkie systemy zawierają obecnie jeden lub więcej z następujących elementów: 

  • System, który pozwala na automatyczne zatrzymanie i cofnięcie dźwigu w przypadku zagrożenia,
  • Hamulce, które włączają się automatycznie w przypadku zagrożenia,
  • Wyłącznik awaryjny, który ręcznie uruchamia hamulce w przypadku zagrożenia. 
  • Chwytacze wind są jednym z głównych elementów systemu bezpieczeństwa windy. Dzięki zastosowaniu pułapek podnośniki nie spadają. Przekroczenie prędkości, zerwanie liny dźwigu lub uszkodzenie innych części systemu bezpieczeństwa windy – nie stwarzają zagrożenia. 

Panel sterowania i systemy komunikacji

Panel kontrolny jest zazwyczaj umieszczony na wagonie i służy do uruchamiania i zatrzymywania windy, wybierania żądanego piętra oraz obsługi systemu komunikacji. Systemy komunikacyjne zwykle łączą się z panelem sterowania i umożliwiają użytkownikowi uruchomienie i zatrzymanie windy na innych piętrach oraz wybór żądanego przystanku. Niektóre systemy komunikacji umożliwiają również wymianę danych między windą a innymi systemami, takimi jak panele sterowania oświetleniem.

System windy osiągnął teraz stan końcowy i można go uznać za w pełni sprawny. Może to nastąpić zarówno w sytuacji normalnej, jak i awaryjnej.

Kategorie: Bez kategorii